02 mars 2011

Premenstrual dysphoric disorder

Tänker skriva ett helt fullkomligt seriöst inlägg nu. Inga haha:n, flörtgubbar eller något liknande. Bara seriöst, lite rakt på, blandat med lite allvarliga tankar som snurrar lite i mitt huvud just nu. Okej? Bra.

Vanligtvis varar cykeln mellan 24 och 35 dagar...
PMDD påverkar mellan tre och fem procent av alla kvinnor...

Vid alla fall av PMDD är mönstret att:
  • symptomen uppträder under veckan före menstruationen
  • symptomen minskar under menstruationsblödningen
  • veckan efter menstruationen är symptomfri, men hos kvinnor med längre cykel kan den här symptomfria perioden vara längre
-Igår, igår tror jag cykeln började för då började jag deppa igen. I och för sig bara lite, men det var i alla fall. Idag har det varit ännu mera. Har varit små irriterad hela dagen och tidigare idag när jag satt in minneskortet i mobilen, slog igång den, skrev pin-koden och sen såg att minneskortet inte satt i ordentligt så vart jag extremt irriterad. Gjorde om allt åtminstone 8 gånger innan jag fick det att funka. Efter det började jag gråta. Inte för det med mobilen, men jag tänkte på massa(som jag inte tänker ta upp här)och det vart för mycket så jag brast ut i gråt. Och jag överdriver inte när jag säger att undertiden jag grät så upprepade jag ''sluta sluta sluta!'', både högt och i huvudet. ''Sluta sluta sluta!'' till depression alltså, eftersom jag hatar den mer än allt annat.

Så nu har jag suttit och läst lite om PMDD-Premenstrual dysphoric disorder, eftersom det är det jag tror det rör sig om. Är i princip bara deppad veckorna före mensen och under mensen och nästan alla symptomen vid PMDD uppstår i mitt liv under den tiden. Bland annat intensivt olycklig, svårt att se framtiden som positiv, plötsliga attacker av sorgsenhet eller gråtattacker, och gråta mer än vanligt utan uppenbar anledning(det jag gjorde idag).
Ni kan läsa mer om olika symptom samt andra saker om PMDD här ~~> info PMDD

Ska prata lite om det här med mamma och sen kanske kontakta läkare. Man kan ta antidepressiva medel mot det här, och p-piller/minipiller men det största problemet är att jag inte kan svälja tabletter så vet inte om det är lönt att gå till läkare trotts allt. Finns väl inte så mycket annat dom kan göra då, om man inte kan ta tabletter alltså.

Inga kommentarer: