18 mars 2011

.

Orkar inte göra en egen recension nu så skriver rakt av som det står på baksidan av boken! 

-En märklig lilja ger övernaturliga förmågor men bär också på en mörk förbannelse. Tre ungdomar måste förenas för att hitta liljan och förgöra den. Men de kämpar mot starka krafter...

Under korstågen förirrade sig några riddare i Nordafrikas öken. Av en ängel fick de där en lilja med fantastiska krafter som skulle hjälpa dem att besegra fienden i det heliga kriget. Men liljans krafter har förvridits och mörknat under århundradena: sinnessjukdom och död har följ i dess spår. Det är ett mysterium. Hur kan en änglagåva bli ond?
Miranda, Jack och Jacinth har alla förmågor som gör att de utnyttjas av ättlingar till korsriddarna, som vill komma över liljan för egen räkning. Nu måste ungdomarna finna varandra så att de med kombinerade krafter kan lösa liljans gåta och häva förbannelsen.

-Sarah Singleton skriver otroligt bra och gripande och man blir indragen i historien och äventyren direkt. Skrev tidigare att den inte var världs bäst men inte världs sämst heller, och nu har jag kommit fram till en ny sak. Det är en av de mest spännande böcker jag läst, och hamnar bara närmare och närmare världs bäst ju mer jag funderar på det och tänker på handlingen i boken. Jag har Sarahs tidigare bok, Damen under isen(originaltitle; Century), som jag fick när jag var 12-13(?!) men jag har ett svagt minne av att jag aldrig läste den klart då eftersom det var så svåra ord i den. Kanske jag skulle ge den en chans till när jag upptäckt vilken bra författare Sarah Singleton är?

Inga kommentarer: