24 mars 2011

Amour du chocolat, l'amour éternel

Blev att kolla på 'How it's made' idag eftersom de pratade om choklad och hur de som är i militären får/äter en kaka choklad om dagen. Det är ju många bra ämnen i choklad; protein, kolhydrater, fett etc. +att chokladen hjälper soldaterna att hålla sig vakna. De visade sen massa bilder på choklad, lite sugen blev man ju haha! De visade och pratade också om att...va han nu hette, en pilot, hade farit över Västberlin där under andra världskriget och släppt ner chokladkakor till dom innanför Berlinmuren eftersom dom inte fick mat så det räckte. Tänka sig vad choklad kan göra mycket, Stalin bestämde nämligen då att riva muren eftersom hans knep inte hade funkat. Tji fick han! 

Sist jag åt en bit choklad var för drygt två år sen, före Juli 2009 någon gång. Det var då jag slutade med sötsaker/läsk/chips och sånt nämligen. Nu skulle det inte gå att äta choklad, glass eller något som är så bombarderat med socker eftersom det skulle vara alltför sött. För några år sen när jag hade streptokocker så hade jag inte ätit sötsaker på ett halv år(före jag började ''godisstrejka'' på riktigt) och då försökte jag äta vaniljglass, kallt är ju bra att äta när man har ont i halsen/är förkyld, men det gick inte. Det var alltför sött. Isglass gick bra eftersom det var läskande på samma gång. 

Så man ser vad mycket ett halv år kan göra och vad man avvänjer sig lätt. Skulle inte vilja gå tillbaka till den där tiden. Visst, man kan bli sugen på godis och glass och sånt ibland(som idag typ haha)ännu idag men det skulle inte vara värt att börja igen. Och som sagt, det går inte att äta när man varit utan länge eftersom det blir för sött. Men, man kan blicka tillbaka till den tiden då man åt godis och i alla fall veta att choklad var jätte gott och man kunde äta hur mycket som helst nästan.(även fast lakrits var mitt favorit godis)

Inga kommentarer: