10 augusti 2011

7.What is the best and worst thing about being your age?

Jag antar att alla tycker olika om vilket som är bäst och vilket som är sämst med att vara 18 år. Jag vet utan att tveka vad som är värst. Och med lite betänketid kanske jag också vet vad som är bäst att vara just 18 år.

Det bästa:
Lite mera självständighet. Man får(äntligen)bestämma själv över såna saker som ens föräldrar tidigare har gjort. Och man blir behandlad som en vuxen, av de flesta i alla fall. Ibland är det som om en del skulle ha svårt att förstå att man faktiskt är 18, sin egna person, vuxen och fullt kapabel till att göra egna val, och stå för dom.

Det sämsta:
Allas förväntningar på körkort, studier och helt otroligt nog, ansvar.
Körkort. Helt uppenbarligen det första alla tänker på när någon de känner har fyllt 18. Om man inte vill ha körkort då? Jag har verkligen inget behov av det och känner att det går fullkomligt bra utan ett litet plastkort som säger att jag är gammal nog att köra bil.
Studier. När jag gick ut högstadiet för 2 år sedan, tog jag ett sabbatsår istället för att fortsätta studera. Jag är glad att jag gjorde det. Det fanns ingen linje som intresserade mig så varför skulle jag då sätta mig i skolbänken för att göra något jag inte skulle trivas med? Jag vill inte studera, och det är tydligen svårt att förstår för en del ibland.
Ansvar. Ja, jag skrev just att det bästa med att vara 18 är att man äntligen får bestämma själv och ta lite eget ansvar, och bli behandlad som en vuxen individ. Men det är också så sämst att ha så mycket ansvar ibland. Andra vuxna skulle behöva förstå att ibland blir det för mycket för en 18åring. Alla press, allt! Och då kommer man i en svacka där humöret tryter och man inte ens vill ta ansvar för att tvätta sitt flottiga hår och byta till rena kläder. Alla har vi svackor, och alla vet vi att ansvar är ett stort ansvar att ha. Förstår ni? Ni vet att det inte är lätt hela tiden att ha full koll på allt, och ha ansvar för massa saker. Så alla borde på en paus ibland. En helg bara, för att gå runt i smutsiga kläder och otvättat hår. Att inte ens ha ansvar nog att laga mat, utan bara bre en macka och slänga på några skivor lite halvsvettig ost. Inte tvätta, inte stryka, inte hämta posten, inte diska. INGENTING! Man kan inte ha den där pressen med allt ansvar hela tiden, för tro mig, då skulle allas hjärnor få kortslutning innan jag hunnit säga Israel Kamakawiwo'ole.

Inga kommentarer: