17 maj 2011

Planlösa dagar, seglar förbi

Idag är en sån där dag då man bara hänger planlöst på soffan och inte riktigt vet vad man vill göra. Och på samma gång vill man göra tusen saker samtidigt. Som att kolla på film(för fint väder för det dock), städa rummet eller gå ut på en evighetslång fotorunda. Läsa klart boken man håller på med, stryka lite så mamma inte behöver göra det. Koka en panna full med kaffe och hälla i sig det skulle också sitta fint. Men som sagt, man vet inte vad man egentligen vill...eller var och i vilken ände man ska börja.

Men bara man får ändan ur vagnen. Arslet ur soffan. Tummen ur ändan. Ja då kan vad som helst hända. Då kommer man äntligen i gång med något vettigt. Men man ska ju orka ta sig upp också. Mitt i allt vart den knöliga, svettiga fejk läder soffan oemotståndligt bekväm.

Tror ändå jag ska försöka, i alla fall lite. Och då tänker jag börja med att släpa ut solstolen till den plats där det blåser minst(om det går och hitta någon sån idag)och så tänker jag sätta mig och läsa. Så boken blir klar. Det känns ungefär som något alldeles lagom för trötta-ingen-ork-till-något-Julia idag. Tillräckligt ansträngande samtidigt som man får något hyfsat gjort.
Den perfekta sysslan egentligen. När man tänker efter.

Inga kommentarer: