20 maj 2011

Like we did on the beach last summer

 Det där med morgon-och kvällssol, det är lite på gott och ont har jag kommit på(yep, jag gillar att säga ''på gott och ont''.) Vi var morgonsol på, nu ska vi se, östra sidan av huset tror jag det blir. Det betyder i alla fall att jag har morgonsol ''på min sida av huset'', alltså vid mitt sovrumsfönster. Jätte mysigt på sommaren, förutom förra när jag hade brorsans rullgardin som var för liten för fönstret...det liksom lyste in på sidorna, rakt i ögonen. Svårt oskönt.

Och eftersom morgonsolen ligger på från öst så har vi sol rakt in i köket. Hela köksbordet blir belyst av solen. Också ganska svårt oskönt när man ska äta frukost.

Till kvällen har ju solen flyttat sig till andra sidan av huset. Dvs vid mammas och pappas rum, vardagsrummet och gästrummet/kontoret. Där är det helt okej att den är, förutom att den lyser rakt in på datorn när man sitter med den i vardagsrummet om kvällarna haha. Men det är mera på gott än ont när kvällssolen kommer fram. Det blir nämligen otroligt varmt på trappan och inne i hörnet där solstolarna brukar stå. Man kan inte sitta där länge innan man känner sig som en överkokt kräfta.

Eftersom solen ligger på på västra sidan av huset ungefär hela eftermiddagen och kvällen så blir det stekhett där och då är alla träd som ger skugga, världens räddning! Så om sommaren är det bästa med hela gården alla träd som växer runt- och på den! Speciellt en halvstor tall som vi har precis i kanten av gräsmattan och ett berg. Pappa har pratat om att såga ner den, men jag har strängt sagt nej. Den ska stå där! för den ger bäst skugga på hela tomten. Sågar han ner den kommer vi ligga på gräset som fiskar på torra land, hela sommaren haha!

Inga kommentarer: