22 november 2010

Tillåt mig att skratta, lite i alla fall

Surfade runt bland olika bloggar för inte så länge sedan och hittade en intressant som hade lagt upp text om de fyra elementen och vilka stjärntecken som här till vilket element. 'Vilken av de fyra elementen är du' hette det. Måsta ju såklart läsa om det, hittade mitt stjärntecken väduren, och såg att jag hör till eld. Började läsa. Julia asgarvade. Det är läskigt vad horoskop och sånt kan stämma ibland! Nedan kan du läsa vad det stod om eld, vilka stjärntecken som hör dit, vilka nyckelord och vilka egenskaper.

Elden har ofta setts som mänsklighetens och civilisationernas hjälpare och vägledare. Elden skall tas på allvar, annars så kan det lätt bli farligt. Eldpersonens natur är energisk, passionerad men ibland nyckfull. De stjärntecken som präglas mest av detta är eldtecknen Väduren, Lejonet och Skytten. Antikens medicin sade att dessa personer lätt blev koleriska, och ett häftigt, eldigt humör var typiskt dessa. I den grekiska myten är Prometevssagan särskilt känd. Prometevs, som tillhör en äldre gudasläkt, stjäl elden från gudarna och ger denna till människorna. Han hjälper således mänskligheten enormt genom att trotsa gudarna, men måste sedan ändå straffas genom att fjättras vid en bergstopp och torteras. Salamandern anses i västerländsk tradition vara eldens elementarande. Måhända är han en mindre släkting till draken som i väst före kristendomen, precis som i dagens öst, snarare symboliserade positiv kraft än någonting annat. Salamandern ansågs bo i vulkaner, något som alkemisterna antagligen hade fått om bakfoten.
Stjärntecken: Väduren, Lejonet och Skytten.
Nyckelord: sommar, mage, ungdomlighet och gul galla.
Egenskaper: passion, eldighet, entusiasm, koleriskhet och spontanitet.

Ni som känner mig, förstår ni varför jag tillät mig att skratta? Jag menar;  Energisk. Häftigt och eldigt humör. Julia i ett nötskal. Två av nyckelorden är ju dock inte så trevliga, och egenskaperna innehåller ganska svåra ord det passa i princip in på mig. Gul galla...Julia.. Haha jo, har lixom halsbränna och sura uppstötningar ganska ofta så yep, gul galla. Läskigt. Pappa är skytt så om han också besitter dessa egenskaper så är det inte så konstigt att vi ryker ihop lite då och då. Skriker och härjar och muttrar hit och dit. Två människor som är alltför lika går helt enkelt inte ihop. Det märker jag med brorsan och pappa med. De kan också ryka ihop ordentligt och det är för att dom är för lika. Lika med ganska mycket. Läskigt lika från och till.

Inga kommentarer: