05 november 2010

För tillfället bara laktosintolerant

Det har varit mycket fram och tillbaka nu, en debatt med mig själv varför jag haft så konstigt i magen. En sugande, lixom molande värk vid mellangärdet, ungefär vid revbensbågarna. Och som vanligt går jag in på internet och söker på symptom och så har jag alla möjliga sjukdomar. Hypokondriker kallade min syster mig. Jag försöker bara vara på den säkra sidan haha. I vanlig ordning igår så var jag på internet och kollade runt lite, och hamnade på glutenintolerans. Hade i princip alla symptom som man har då, så blev bombsäker på att jag hade det och beslutade mig för att äta ris istället för spaghetti till köttfärssåsen. Det låter ju som gluten när man ena dagen äter vispgröt, som är gjort på mannagryn som är vete, och börjar må illa med en gång och dagen efter äter saker utan gluten, som ris och köttfärssås, och inte alls blir illamående. Därför var jag säker på att det var gluten som jag hade...eller har typ. Blodprov och gastroskopi skulle gälla då isåfall.

Igår gjorde jag åter igen ett besök på allas vårat internet och kom fram till en annan sak. En sak som låter mera trolig och som gjorde att jag slutade spekulera. Nu är jag bombsäker, verkligen riktigt säker på att det är gastrit, inflammation i magsäckens slemhinna. Jag är nämligen besatt av citrusfrukter, verkligen helt besatt. Under en längre tid har jag köpt hem satsumas och jag kunde äta upp mot 6 stycken på en kväll. Det är ju så gott! Men, magsäckens slemhinna säger ifrån. Det var därför jag började må illa och få ont i magen när jag åt vispgröt. Jag hade nämligen inte socker i min så den var ganska sur. Det är acetylsalicylsyra, eller salicylsyra som det heter när det omvandlas i kroppen, som det handlar om. Det är stora mängder av syran i bland annat citrusfrukter och lingon. När kroppen får för mycket acetylsalicylsyra, eller salicylsyra, i kroppen så kan man få en sugande, molande värk i mellangärdet/vid revbensbågarna. Kroppen klarar lixom inte av så mycket syra och därför får man ont. Tror ni jag är lättad? Klart jag är! Dock får jag inte dricka mucomyst nu för det är både citron och syror i det. Och imorrse skulle mucomyst varit min bästavän eftersom halsen var stockad med slem som inte villa lossna. Väckte antagligen både Danne och Vikars med mitt hostande meen vad skulle jag göra? Vill ju bli bättre i magen så inget mucomyst för mig, inga citrusfrukter eller lingon på länge. Synden straffar sig själv och en del straffar gud med detsamma, eller vad heter det?

Inga kommentarer: