18 november 2010

ask me no questions and i'll tell you no lies

Bloggfrågor!

1 - Hur länge har du bloggat? Sen 2008, så 2 år

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? Jag kommer faktiskt inte ihåg. Läste ingen specifik blogg som så. Kommer ärligt inte ihåg vad det var som fick mig att börja blogga.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Fokis helt klart! Före det hade jag 'bara' läst bloggar där jag känner personerna. Fokis står helt klart ut och hon är grym!

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Jag ångrar att jag var för ivrig att börja blogga. Jag började skriva som om jag hade bloggat flera år, inte så det märktes på hur jag skrev men det var lixom inget 'hej, jag är ny på det här så får se hur det går', utan började genast skriva om mitt liv och så.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Har en hel hög med bloggar som jag läser. Försöker läsa mina vänners bloggar regelbundet, också mammas och min syster. Annars så är jag in på fokis varje dag och försöker vara in på vissladesign.blogg.se så ofta som möjligt.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? det är nog mest dagboksbloggar

7- Nämn en bloggare (obs:länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. http://fokis.se/.

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Ingen specifik egentligen eftersom fokis är den ända storbloggare jag följer. Läser man vänners bloggar så känner man ju igen sig på en del saker ibland så det skulle väl vara vännerna man är mest lik kanske. Och jag läser många av mina vänners bloggar så jag tänker inte länka alla haha.

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? De säger inte så mycket om det egentligen. De ända som vet om det är typ mamma, syster och två av brorsorna tror jag. Pappa kanske vet. Syster tycker ibland att jag skriver en hel roman när jag skriver mina inlägg haha, men jag skriver i princip aldrig maratoninlägg mera. Med undantag från det nedan haha.

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Ingen aning faktiskt. Jag själv tycker att jag är mig själv och skriver de jag känner mig bekväm med, och slänger in lite av min skruvade humor ibland. Min blogg handlar mycket om musik, tv-serier och film. Det är en stor del av mitt liv och skulle jag inte ha familj, vänner och min kamera så skulle de tre sakerna vara det jag levde för. Love it.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Det är lite till och från skulle jag tro. Jag skriver ju inte ut vad som helst, utan det jag känner mig bekväm med. Nu när mormor har varit sjuk så har jag ju bloggat om det, har ingen direkt förklaring men känner jag att jag vill skriva det i min blogg så skriver jag det. Privata saker, som man kanske inte nämner ens utanför sin familj, skulle jag inte blogga om. Man måste ju få ha något privatliv, även fast det inte är någon annan som bestämmer vad man ska skriva utan man får välja själv. För ett tag sedan när jag hade så ont i magen så skrev jag om äggstockar hit och ägglossning dit. Jag ser inget fel med det eftersom det är en del av våran kropp, en del av oss, så varför ska det vara pinsamt eller 'privat' att skriva om?

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Oj, jag har ju ganska många kategorier och bloggar om det mesta haha. Så ja, vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Att blogga om sitt sexliv dock, där tycker jag att gränsen går.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Jag har ofta sagt att jag inte bloggar för att få kommentarer utan jag bloggar för mig. Står fortfarande för det. Jag ser bloggen som en sorts...'tillflyktsort' där jag kan skriva av mig när jag är arg, ledsen eller glad. Ett ställe där jag kan göra min röst hörd på något sätt. Dock är det ju kul att få kommentarer eller reaktioner, då blir man glad :)

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Ibland är det svårt att veta om de folk skriver om är på riktigt eller inte. Det är lätt på internet att låtsas vara någon annan för att få bekräftelse på något sätt. Så, nej man kan nog inte lära känna någon enbart genom bloggen.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Nej, har inte det

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Självklart kan det vara skadligt för en del. Om man låtsas vara någon annan och skriver om ett liv som man inte har, kan det gå en upp över öronen och det kan vara skadligt. Det kan gå så långt att man verkligen tror att man är den personen man låtsas vara. Det kan vara ganska så farligt tror jag.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Jo, ett par gånger. Ibland kan det dock vara saker som personen i fråga inte skriver ut att är om dig men det känns som om det skulle vara det. Vad gällande kommentarer så fick jag några mindre bra på min förra blogg. Det skrevs att jag inte borde blogga om det jag bloggade om, att den och den inte var intresserade av vad jag skrev och att bilderna jag lade upp på mig själv gav en känsla av ''jag ska döda dig'. Visst, det är sårande men jag glömde det ganska snabbt och har nu skrivit flera gånger att jag skiter i vad andra tycker om innehållet i min blogg. Det är min blogg och vill jag skriva om ägglossning, så gör jag det. Vill jag svära i min blogg, så gör jag det. In my blog it's either my way or no way.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Jag tror faktiskt inte det. Har aldrig skrivit om typiska pinsamma saker så nej, ångrar nog ingenting.

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Det finns nog inga nackdelar tror jag. Måste jag, under tvång, nämna något som är sämre så är det nog att det är så jäkla kul att blogga så man vill uppdatera utseendet ofta. Jag tröttnar fort på design och sånt. Har sällan bloggtorka heller, och det är ju positivt? :)

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Det gör jag säkert. De här två åren har gått så jäkla snabbt så antagligen sitter jag framför datorn om två år, med en nydesignad blogg, och skriver om livet som 19 åring. Jag hoppas jag fortfarande bloggar om två år för det är så jäkla roligt!

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Den som vill får göra det :) Det var faktiskt ganska kul att svara på frågor som man annars aldrig tänker på.

Inga kommentarer: