23 januari 2011

Strandvaskaren som flög drake och var draklöpare?



Har haft ett mini litet film-maraton ikväll. Idag på dagen började jag kolla på Strandvaskaren, en svensk ''skräckfilm''(den står i den genren i alla fall) som handlar om en skola där tre mord begicks för över hundra år sedan och nu börjar mystiska saker hända igen, på grund av att en flicka på skolan tar livet av sig genom att hoppa från skolans tak. Den var faktiskt riktigt bra, för att vara en svensk film, och jag rekommenderar den varmt :)

Efter Strandvaskaren blev det The kite runner, alltså flyga drake. Det var ju den boken jag skrev om för några dagar sedan. Boken var grym, filmen är grym så långt som jag kommit. Och det är kul att se filmen nu när man läst boken för man känner igen så mycket och det mesta är precis som i boken, till och med en del saker dom säger är direkt från boken. Det är lite kul tycker jag :) Det hemskaste som varit med i filmen, och som också är med i boken, hittills är när Hassan blir våldtagen av en äldre pojke, Assef. Trodde först inte dom skulle ha med det eftersom han som spelar Hassan är runt...10-12 år*?! och Assef, han som våldtog, kanske är 13-14?!, så det kanske skulle vara lite traumatiskt och mindre roligt att spela in, men dom hade med det i filmen, dock var det ju inte detaljerat som så och dom filmade från sådan vinklar så man inte såg så mycket. Men ändå så är det ju inte så kul, och ganska jobbigt, att se.

Inga kommentarer: