21 januari 2011

''För dig ska jag göra det tusen gånger om!''

DE OSKILJBARA VÄNNERNA 
Amir och Hassan växer upp i ett fredligt Afghanistan. De uppfostras sida vid sida men lever i helt skilda världar - Amir är rikemansson och Hassan hans tjänare. Men Amir sviker sin lojale vän Hassan, och när Sovjetunionens styrkor invaderar landet 1979 flyr Amir och hans far till USA. 
 I Kalifornien skapar de sig ett nytt liv. Först när talibanerna många år senare griper makten i Afghanistan inser Amir att minnena av Hassan och hemlandet aldrig har lämnat honom, och att han nu måste agera.
  Flyga drake är en skakande berättelse om banden mellan fäder och söner, om kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står Afghanistans fascinerande och tragiska historia. 
Det är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet i bästa form. 

Jag läste klart 'Flyga drake' igår. Det var en av de bästa böckerna jag läst på länge. Före jag läste den så läste jag 'Tusen strålande solar' av samma författare och banne mig, han har lyckats skapa gripande böcker av båda. Båda är exakt lika bra och man vill inte sluta läsa när man en gång börjat! Och det är ju så böcker ska vara, det är då det är roligt att läsa. Böcker ska vara så bra så man vill sluka dom direkt, annars är det inte böcker haha.

Inga kommentarer: