22 oktober 2010

Something's not right

Ni vet hur man kan få ont i njurarna om man håller sig alldeles för länge innan man går på toaletten ellerhur? Tänk er den värken utan att vara kissnödig. Tidigare i år hade jag jämt ont i ryggen, det värkte och såklart blev man lite rädd. Jag har alltid hållit mig i till sista minute när jag det gäller att vara kissnödig, och då protesterar njurarna. Mamma berättade att hon var likadan när hon var liten så inte tänkte jag mera på det eftersom mamma inte har fått något fel av det. Jag försöker gå på toa oftare men jag känner inte alltid direkt att jag är kissnödig, och det resulterar ju i att jag tillslut blir så kissnödig att njurarna total protesterar. Under sommaren kände jag inte så mycket av det, kanske för att det var varmare ute? Men det har börjat igen nu men nu gör det 'bara' ont i höger njure. Och det gör såklart ont när jag är kissnödig men också efter at jag varit på toaletten, det gör ont när jag sitter eller ligger i sängen och jag har svårt att sova. Jag kan inte ligga på vänstersida för då gör det ont i höger njure, eller där den borde sitta i alla fall. Det blir inte bekvämt hur jag än ligger och till på det ligger man ju och tänker på alla möjliga bisarra saker och så blir man bara mer och mer orolig. Jag är väldigt hispig och blir i princip rädd för varenda liten värk som dyker upp i kroppen.

Jag som många andra går, oftast mot sin egen vilja haha, in på google och söker på sjukdomar och symptom om det som man nu tror att man har. Jag har såklart suttit och läst om alla möjliga njursjukdomar, allt från njursvikt till njurinflammation. Och på nästan alla nämner de att man oftast får högt blodtryck om man har njurproblem. Jag mätte blodtrycket idag och det var perfekt, annars har jag för lågt. Men man kan ju ändå inte låta bli att bli orolig. Jag har under alla år hatat att gå till doktorn, verkligen hatat. Det är så förbaskat obehagligt och så är man ju rädd för att dom ska hitta något allvarligt. Men det börjar luta mot ett besök hos farbror doktorn, totalt mot min vilja, för jag orkar inte med det här mera och tänk om det skulle vara något allvarligt sen då? Hur arg och besviken skulle man inte då vara på sig själv när man vet att man själv lät det gå för långt. Och som om oroligheten och rädslan inte skulle vara nog, så är ju inte Åland bäst på sjukvård heller. 4 timmar kan man få vänta innan man får komma in. Det är inga till och va sjuk sen heller...

Inga kommentarer: