29 oktober 2010

sned i käften

För ungefär ett år sedan sa min tandläkare Paula att jag borde fara till tandregleraren och få tandställning. Inte för att jag har sneda tänder utan för att jag har sned käke. Hon sa att det kanske inte stör så mycket nu men att det finns en chans att det kommer börja göra det när jag är vuxen. Det känns redan, och har gjort det ett par år nu. Sitter jag med huvudet snett, lutar mor handen och öppnar munnen så låser sig käken. Skit läskigt. När jag har hörlurar på mig så värker det i käken, samma sak om jag ligger på mage i sängen, framför datorn och har huvudet i händerna. Vet att ett besök hos tandregleraren skulle vara bra så han får kolla på mina tänder, säga att jag måste ha tandställning och sen måda dit en. Men jag vill inte, av två orsaker. Jag gillar inte tandregleraren...har varit till honom en gång förut och då sa han att jag mååsta dra ut fyra tänder för att de skulle vara ivägen för andra tänder som skulle växa fram. Jag vägrade, tänderna växte fram hur bra som helst och de andra fyra var inte ivägen. Andra orsaken är att jag helt enkelt inte vill ha tandställning haha. Vill verkligen verkligen inte, men måste jag så måste jag väl. Det är inte så skönt att ha en käke som värker och låser sig heller. Panikryck 24/7.
Yep, här är ack så vackra bilder på käften. Bilden till vänster är hur det borde se ut i en mun, att glipan mellan 'mitten tänderna' ska vara rak sådär. Symmetriskt och fint right? Bilden till höger är hur min käft ser ut, snett och åt helvete. Ser ni hur sneed min käke är?!

1 kommentar:

Rebeckah sa...

Hej!
Jag är 14 år och har oxå sned käke och jag hatar de!! Men jag vill inte ha nån mer tandställning för jag hade räls i 2 år och sen blev käken sne. Dock har jag inge besvär me de rent fysiskt utan de är rent kosmetiskt. Jag tycker de syns galet mycke men tandläkaren säjer att de inte gör de så.. Men de är väl för att man vet om de. Sjukt störigt iaf.