19 april 2011

Some things we don't talk about, rather do without


Har suttit och redigerat bilder i lite över en timme nu, och har i princip tappat bort tiden. Jag har alltid musik i bakgrunden när jag redigera, blir så tråkigt annars, och kombinerat med det och redigeringsprogrammet så blir man som i en trans när man sitter där. Man väljer bild, förminskar, ändrar kontrasten, ljusar upp eller mörkar ned, överstrålar, och kanske ibland förbättrar färg eller avfärgar. Svartvit, sepia, cellofan, fisköga...ja det finns så mycket man kan göra med sina bilder! Och det är grymt kul att hålla på med redigering och sånt.

Bilden ovan till exempel, har jag förminskat och ändrar kontrasten på. Gjorde den lite mörkare också och sen ändrade jag färgbalansen eftersom jag tycker bokeh bilder är finare i färglada färger än originalfärger(om nu inte originalet råkar vara färgglatt från början förstås haha.)

Inga kommentarer: