04 april 2011

Böcker böcker, bara vanliga böcker

Jag nämnde ju tidigare att jag läste 4 stycken böcker förra veckan när jag var sjuk(ungefär 1 bok om dagen blev det.) Och jag vet att läsa om böcker i en blogg kanske inte är det intressantaste som finns men jag gör det av en anledning. Och den anledningen är för att jag ska kunna se sen hur många böcker jag läste på ett halv år, och sen ett år. Varje gång jag skriver ett inlägg, vare sig om böcker eller inte, så lägger jag ju alltid in inlägget i en kategori, så det kommer vara ganska lätt sen att bara gå in i böcker-kategorin och räkna hur många böcker det blev. Så nu tänkte jag att jag skulle göra en snabb recension av alla böcker. Tänker inte skriva långt om varje bok, 
rättare sagt kommer jag skriva rakt av från baksidan av böckerna! Here we go! 

Som nykomling vill man helst undvika att synas. Absolut inte trampa på känsliga tår och blotta omsorgsfullt dolda hemligheter. Men för Natalie är det omöjligt att inte lägga sig i.
 16åriga Natalie Fuentes hinner inte ens till första lektionen förrän hon blir vittne till ett brutalt överfall på vaktmästaren. Efter många skolbyten är Natalie visserligen ganska van att hamna i jobbiga situationer, men hon hade hoppats att allt skulle bli annorlunda den här gången. Natalie är övertygad om att mysterier är till för att lösas och låter sig gärna ledas av sin magkänsla. Men att till varje pris följa ett spår är ibland obetänksamt. Det dröjer inte länge förrän hon för sig ovän med skolans två mäktigaste personer-rektorn och populära tjejen. Snart dras hon in i en både farlig och komplicerad härva av anklagelser, dolda motiv och lögner.

OM INATT JAG FAR TILL DÖDENS LAND, JAG BER DIG GUD ATT TA MIN HAND...
  Joel tycker det är spännande att flytta in i det gamla övergivna huset med mammas nya man och hans två söner. Cassie däremot gillar inte alls de nya familjemedlemmarna, utan kallar de för inkräktarna. Men det är något sim inte står rätt till i det nya huset. Plötsligt får Joel syner om dagen och mardrömmar om nätterna. Det känns som om gränsen mellan fantasi och verklighet håller på att suddas ut. Det är kanske dags att ta reda på vilka de egentliga inkräktarna är...

Sara har flyttat till en trist liten håla på landet. Hon skulle helst av allt bo någon helt annanstans, hon har inga kompisar och det finns ingenting att göra. Men snart börjar det hända saker. Det brinner på flera ställen i det lilla samhället, till och med i Saras skåp i skolan. Hon drömmer otäcka mardrömmar, vaknar med rivmärken på händerna och känner sig övervakad av något hon inte kan se. Men vad är egentligen mardrömmar och vad är verklighet? Det som händer runt Sara blir alltmer obehagligt och skrämmande. Vad är det egentligen som pågår? Och vilka är De skyldiga? Har det som händer något med minnen från det förflutna att göra? Bortglömda minnen som ingen vill känna vid...

När Chloe hittar Trevor Blake död tror alla att David Mitchell är mördaren. Alla vet att Trevor är ansvarig för anläggandet av en golfbana på indiankyrkogården i närheten och att David har svurit att förhindra bygget till varje pris. Två vittnen har dessutom sett David nära brottsplatsen. Så varför är inte Chloe övertygad? Kanske är det för att allt är lite väl tillrättalagt som hon anar än fälla. Problemet är att det inte finns några bevis som pekar åt något annat håll. Inte ett spår...

Inga kommentarer: