11 februari 2011

definitionen av ordet -->nog<--

Jag har kommit på att jag säger nog ganska mycket. ''Jo, men det kan jag nog''. ''Jo, men det går nog bra''. ''Jo det tycker jag nog''. ''Nej det är det nog inte''. Det låter som om man skulle vara lite tveksam när man säger det, nog hit och nog dit. Det skulle vara samma sak om man sa; ''Jo, men det kan jag säkert'' eller ''Nej det är det säkert inte'', av båda får man lixom känslan av att någon säger något men man vet inte hur de menar eller vilket budskap de vill ha fram, så till svar så slänger man oftast in ett nog i meningen. Enkelt och praktiskt även fast den man pratar med tror att man inte vill, kan, får, förstår, vet osv.

Så ska man använda nog eller säkert? Det spelar säkerligen ingen roll egentligen eftersom de båda orden betyder i princip samma sak. En sak är säker i alla fall, jag ska försöka trycka ner behovet av att säga nog hela tiden. Tror ni det kommer gå? Jag tror nog det! haha

Inga kommentarer: