21 februari 2011

Är det månne laxin?

 För flera flera år sen bodde det en gubbe i ett torp på den här gården vi nu bott på i flera år. Han kallades Laxin eftersom han fiskade mycket, och det är där gatunamnet kommer ifrån ''Laxvägen''. Jag har alltid sagt(läs skojat)om att det spökar på våran gård och i vårat hus, efter denna kväll börjar jag tro att det är sant. Brorsans tv har startat av sig själv 4 gånger nu, och mammas dator fortsätter slå på sig själv även fast mamma har stängt av den. Det är riktigt läskigt. Och ju mer saker det händer, ju läskigare bli det!

Det finns andra saker som också tyder på att det kan spöka här.(ska bara göra klart att jag bollar idéer fram och tillbaka bara, även fast jag skrämmer upp mig själv haha!) Flera gånger när jag varit ensam hemma har jag hört ljud i badrummet, låter som om någon skulle tappa nagelborsten i handfatet. Sjukt läskigt. Ibland låter det också som någon leker med 'golvrakan', den där man tar bort överflödigt vatten med när man duschat. Och leker menar jag med att det låter som om någon skulle stå och hålla i den och sen släppa den så den far mot väggen, det smäller helt enkelt till så som det brukar göra när man själv tappar taget om den när man ska ställa tillbaka den.

Andra saker som är underliga i detta hus är bland annat kistan jag har i mitt rum. Jag fick den av faster Gunilla för några år sen och hon berättade att det var fångar i Åbo fängelse som hade lagat den. Och sen var det inget mer med det, den är fylld med massa anteckningsböcker, papper etc. Den har en stor nyckel som jag alltid har i låset. Låset är trögt och ibland får man vrida flera varv för att få upp kistan, om man har haft den låst vill säga. Jag har den alltid olåst, men vid flera tillfällen när jag har kommit på att jag ska ha något från kistan och försökt öppna den, nej då har den varit låst. Vrider man på nyckeln lite då så går den upp. Ska också tillägga att när kistan är låst fast jag inte låst den, då sitter alltid nyckeln i låset som den ska när det är olåst.

Sådärja, då har jag skrämt upp mig själv så jag inte kommer kunna sova haha! Jag kan jättegärna sitta och prata om spöken hit och dit, men blir jag ensam sen så blir jag enormt hispig. Nåja, är inte ensam hemma nu i alla fall. Mamma och pappa ligger och sover i andra ändan av huset och brorsan, som har sitt rum vägg i vägg med mitt, kommer antagligen hem snart så då är jag inte helt ensam 'här borta'. Så man kanske kan läsa en stund för att få tankarna på annat? Ja det låter bra det. Godnatt

Inga kommentarer: