18 februari 2011

.

Jag läste ut boken 'Gåtan Maria Magdalena' i onsdags. Sjukt bra och intressant bok om man är intresserad av religion så som jag är. Den handlar då om Maria Magdalena och vilken hennes egentliga relation till Jesus var. Var hon 'endast' hans närmsta lärjunge? Var hon hans fru och mor till hans tre barn?(som dom faktiskt hade!) Ja man får veta mycket i den där boken som är intressant. Till exempel att historien om det där bröllopet där Jesus förvandlade vattnet till vin, det var hans och Maria Magdalenas egen trolovning! Man får också veta, på något konstigt sätt, att det egentligen inte är Leonardo Da Vinci som målat Mona Lisa! Inte från början i alla fall. Han fortsatte bara måla på den när han som hade börjat måla den dog, han var vän till Leonardo. Enligt 'Gåtan Maria Magdalena' så är det många som målat på den där tavlan och eftersom så många har det, och har använt sig av olika tekniker(+ att den blivit brutalt misshandlad), så är det därför den måste vara innanför glas på Louvren i Paris. Grymt intressant det där! 

Har grymt många böcker i min bokhylla som är olästa just nu. Har varit med i en bokklubb så länge jag kan minnas så det är ganska mycket ungdomsböcker där just nu, lite sånt jag växt ifrån. När jag hade läst klart 'Gåtan Maria Magdalena' så började jag direkt på 'Alice, en egen väg'. Den är lite små trög tycker jag, men jag har dock bara kommit halvvägs. Den handlar om Alice som bor med sin storebror och pappa, hennes mamma dog när hon var liten. Hon hänger med sina kompisar och sin pojkvän på fritiden och sist jag läste så pratade dom om diskriminering i hennes skola. Man känner igen sig ganska bra i hennes problem med vardagen, kompisar och kärlek. Och skolan också kanske. Hur som helst så ska jag lägga mig och läsa lite nu eftersom jag ändå inte kommer kunna sova(fullmåne). Det är bara det att det inte är roligt att läsa tröga böcker! Tror nog mest den är trög eftersom, som sagt, det är en ungdomsbok och dom har jag börjat växa ifrån. Jag vill ha saftiga romaner! Hemska deckare! Verklighetsbaserat! Vad om helst utom ungdomsböcker haha.

Inga kommentarer: