29 december 2010

Allergier och att inte tåla

Det är förbannat jobbigt emellanåt att inte kunna 
äta eller vara i kontakt med det ena och det andra. 
När jag var 12-13 år blev jag laktosintolerant(för dom som inte vet vad det är så betyder det att man inte tål mjölsocker, alltså laktos). Både pappa och syster är det men dubbelt så mycket som jag, syster är rent utav bedrövligt(fniss) laktosintolerant. Två av brorsorna har också lite känningar. Jag kommer ihåg när jag blev laktosintolerant. Det var på sensommaren och jag hade just hällt upp ett stort glas mjölk. Jag tog några klunkar och med detsamma kände jag hur det vred sig i magen. Jag började må illa och förstod att jag nog inte skulle dricka vanlig mjölk mera. Kommer också ihåg hur orättvist jag tyckte att det var, att gå till glasskiosken och inte kunna välja och vraka bland alla sorter som kompisarna gjorde. Själv hade man att välja mellan jordgubb, päron och vanilj. Vilken inspiration lixom. Det var då man trodde att livet skulle vara döö jobbigt för evigt, men det blev lättare med tiden. Nuförtiden tänker jag knappt på det. Jag menar, jag äter ju inte godis och glass och sånt mera så jag behöver inte konstant tänka på om det är laktos i det och det.

Annat är det med resten av 
sakerna jag inte tål/är allergisk mot. 
Vitlök till exempel. Vet att det finns människor där ute(Rachel Ray typ)som skulle i princip dö om de var allergiska mot vitlök. Jag kan hålla med om att när jag fortfarande kunde äta det, så var det gott men det är inget jag saknar direkt. En del mjölk produkter kan jag äta utan att få ont i magen eftersom jag inte är så våldsamt allergisk, men vitlök går verkligen inte. Har jag ätit middag som innehåller vitlök så får jag sån värk i magen på kvällen så det inte är sant. Det känns ungefär som att ha magkatarr, ni som har haft det vet då hur det känns i min mage när jag ätit vitlök. Bedrövligt ont gör det. En annan sak jag inte tål är kiwi. Jag får ont i hela tungan och det börjar klia i munnen. Jag gillar kiwi och skulle jag inte vara allergisk så skulle jag kunna äta hur många som helst på raken. Just nu känns det som om de enda frukterna jag kan äta är äppel och banan. Citrusfrukter vågar jag inte äta av, inte mycket i alla fall, för då får jag magkatarr och ja kiwin vet ni ju varför jag inte springer till butiken och köper. Livet är grymt säger grisen. 
  
De saker jag är allergisk mot 
som inte är i matväg är mygg, 
får sjukt stora myggbett utan att klia på dom, och linalool(ett ämne som finns i diverse hårprodukter), börjar klia äckligt mycke i hårbotten om jag har använt shampoo med linalool i. Jag vet att det här inte är såå värst mycket saker som jag är allergisk mot, även fast med lite eftertanke så ingår det ganska mycket saker man inte kan äta om man är laktosintolerant, men man måste få 'klaga' ibland haha. Ibland är det jobbigt även fast jag som sagt inte tänker på det så värst mycket, det har lixom blivit en del av vardagen vid det här laget. Och jag vet att det finns personer som har det värre. Känner en till exempel som är allergisk mot så mycket så det är lättare att berätta för doktorn vad hon kan äta, istället för vad hon inte kan äta. Hemskt. Vet också en(alltså en som jag inte känner utan vet vem är och jag vi kan säga redan nu att han är känd) som är allergisk mot alla sorts nötter som växer på träd, jordnötter går bra. Och dom mest konstigaste sakerna han är allergisk mot är kaffe, mint och choklad. Det är lixom saker som man aldrig kan tänka sig att man kan vara allergisk mot. Systeryster är bland annat allergisk mot nickel och produkter som innehåller parfym(tror jag att det var i alla fall haha) och hon jobbar som frisör så det kan bli en aning jobbigt med de allergierna då. Ni skulle se hennes händer, dom är hemskt torra och röda så hon är ganska känslig. Det är hemskt med allergier egentligen och dom borde utrotas helt och hållet, precis som alla dödliga sjukdomar som finns där ute.

Inga kommentarer: