27 februari 2012

Sommaren jag blev vacker/The summer I turned pretty

Jag säger: Händer det här verkligen på riktigt? Och så som han ser på mig förstår jag att svaret är ja. Att det alltid varit ja. I det ögonblicket känns det som om det inte finns något annat än det ordet. Allt som hände i somras, och alla andra somrar innan dess, har lett fram till det här.

Sommarlov. Äntligen framme vid havet. Huset är sig likt, stranden också. De två familjerna är samlade igen. Belly har längtat efter att få återse sina barndomsvänner, bröderna Jeremiah och Conrad. 
 Men den här sommaren-den här speciella, skimrande sommaren-kommer saker att förändras.

Sommaren jag blev vacker är ett sällsamt vackert triangeldrama om förälskelse, familjehemligheter och stor sorg. Det är första delen i en trilogi om att plötsligt förväntas vara vuxen nog för sanningen. Den kan göra ont, men den kan också fresta eller ge tröst.
 Så nu eftersom det är en trilogi, måste man ju skaffa de två andra böckerna med för att se vad som händer härnäst. Den här första boken sluta så...abrupt. Dags att göra ett stopp hos bokhandeln snart och inhandla lite böcker, både fristående och såna som är delar av en trilogi eller bokserie.

Inga kommentarer: