12 februari 2012

Knäckebröd

Har lagat två plåtar av världens godaste knäckebröd idag. Original receptet har jag fått från Frida, men jag har ändra lite i receptet. Har i grahamsmjöl istället för majsmjöl till exempel. Och nu de senaste gångerna jag lagat så har vi inte haft linfrön eller solrosfrön så har haft i rågmjöl och vetekross istället. Här kommer receptet ifall någon är sugen på att laga eget knäckebröd!

  • 2 dl grahamsmjöl
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl linfrön
  • 1 dl havregryn
  • ½ tsk salt
  • ½ dl matolja
  • 2½ dl kokande vatten
(Observera att det här är mått för en sats/en plåt. Jag lagar oftast 2-3 plåtar åt gången eftersom det är så bra åtgång på det.
Alla i huset gillar det så en plåt räcker bara under en middag haha.)

Om ni får det att se ut som en misslyckad gröt, eller någonting i den stilen, så fortsätt med bakandet. För tjock? mer vatten. Så lös så den nästan blir rinnig? Mer grahamsmjöl eller havregryn(eller rågmjöl och vetekross om man bestämmer sig för att ha det istället för linfrö eller solrosfrön.) Knäckebrödet ska vara i ugnen på 150 grader i 1½ timme, eller mer. Man får kolla det lite och känna på det ibland om det har blivit hårt i mitten och så. Beror mest på ''tjockleken'' på smeten hur länge det behöver vara i ugnen. Har man laga smeten lite åt det tjockare hållet, måste man ha det längre i ugnen. Har man dock lagat smeten lite lösare, och fått den tunnare utbredd på plåten, så kan man nästan ha knäckebrödet i endast 1 timme. Man får pröva sig fram lite, tillslut vet man hur man får den perfekta smeten :)

När jag lagar smeten sätter jag i precis så många deciliter och teskedar det ska vara av allt till att börjas med, men oftast så blir den alldeles för tjock och nästintill omöjlig att breda ut på plåten. Brukar hälla i vatten på måfå då och prova mig fram till den perfekta konsistensen. Jag har fått mycket beröm för knäckebrödet så jag antar att jag kan säga att ni inte lär besvikna om ni lagar det haha :)

Inga kommentarer: