07 december 2011

Your eyelids fluttered; your eyes closed

1. Tre namn jag lyssnar till:
Deff, Juju(brorsonens namn på mig), Julia.
 2. Någonting jag tycker om med mig själv: 
Hur hjälpsam jag är hela jävla tiden och hur jag försöker se till att alla blir behandlade lika. Ibland känns det dock som man inte skulle orka bry sig, för man får ändå inget tillbaka.
3. Någonting jag inte tycker om med mig själv:
Mitt temperament är väl lite sådär..fast ibland är det både bra och skönt att bli äckligt förbannad.
4. Detta är jag rädd för:
Trånga utrymmen, mörkret, insekter, höjder, och tanken på att inte komma någonstans i livet.
5. Tre saker jag vill ha varje dag, och en sak jag vill ha men sällan får:
Musik, en dos eller hundra av Våra bästa år, kaffe! Ibland skulle det vara skönt att ha någon att spontankrama hur som helst. 
6. Tre saker jag absolut inte kan göra:
Ligga helt under täcket för länge(med huvudet också, utan lufthål)eftersom jag får panik på grund av min klaustrofobi och känner mig ordentligt instängd, dricka vaniljte för då spyr jag, lyssna på hardstyle eftersom det är sjukt huvudvärksframkallande för mig.
7. Detta tycker jag om att göra:
Ligga på sängen och blunda och lyssna på musik, umgås med syskonbarnen, dricka vin med fina vänner.
8. Detta vill jag göra just nu:
Ligga under täcket och kolla på film, lyssna och se på en Toby Keith konsert, en snöängel.
9. Bästa känslan:
Får man bara välja en? När man får en kram av syskonbarnen.
10. Värsta känslan:
Den här deppkänslan jag haft flera dagar nu, och fortfarande har. Som om man inte kommer någonstans i livet, som om man inte räcker till, vill räcka till, som om man bara vill sova bort allt. Som om man har en lite reva i hjärtat och alla plåster i hela världen är slut. Ungefär.
11. Egenskap jag gärna vill att min partner har:
Bara en igen? Omtänksamhet.
12. Är jag kär just nu?
Nej.
13. Jag vill gifta mig:
Jo, nån vacker dag.
14. Följande saker vill jag göra innan jag dör:
Ni får nöja er med 3 saker för min lista är oändligt långt. Ge ut en bok, bila i USA, skänka en stor summa pengar till välgörande ändamål.
15. Min käraste ägodel:
Meh, bara en igen?? Då tvingar vi bort alla tankar på kameror, datorer, mobiler etc. och säger mitt skrivbord som varit farfars.
16. Något jag vill ha i present:
En magnettavla/whiteboard.
17. Detta har jag på mig just nu:
Mörkblå stickad tröja som varit systers, ljusblåa snobben pyjamasbyxor som varit systers, sockor, yllesockor, trosor.
18. Favoritkläder:
Skjortor, koftor, stickade tröjor, brottarlinnen, leggings/treggings/jeggings.
19. Favorit djur:
Hästar, delfiner och hundar.
20. Följande musikstilar tilltalar mig mest:
Country.
21. Favoritlåt just nu:
Clancy's tavern, Huckelberry, The taliban song, Some of us fly, Angels flying too close to the ground.
22. Roligaste ämne i skolan:
När jag gick i skolan alltså...Religion, engelska och biologi.
23. Tråkigaste ämne i skolan:
Matte, slöjd och gymnastik.
24. En bok jag gillar:
Vad mina vänner inte vet.
25. En film jag älskar:
Dirty Dancing.
26. Favorit tv-program?
Våra bästa år, Bones, NCIS, The Mentalist och Unforgettable. 
27. Favoritdoft:
Vardagliga saker: Kaffe, pepparkaka, kanel. Parfymer: Mexx fly high, Naomi Campbell Cat deluxe, Acqua di gio Giorgio Armani.
28. Detta äter jag gärna:
Pasta i alla former, lax i alla former, kyckling i alla former, rådjursstek/kalops/rådjursfilé, leverbiffar eller leverstuvning.
29. Dricker helst:
Vatten, kaffe med mjölk, te med mjölk, varm mjölk med kanel.
30. Favoritgodis:
Äter inte godis, och har inte gjort det på 2 år och 5 månader.
31. Hit vill jag gärna åka på semester:
USA(just nu är det Oklahoma, Chicago och New York som gäller), Irland, Paris eller Australien.
32. Färg på mina ögon:
Pepparkornsbruna.
33. Min längd:
I.61 sist jag mätte mig.(cirkus tre år sen)
34. Jag tror på:
Att när man dör så stannar själen kvar på jorden om man har något ouppklarat med någon, så där som i Ghost Whisperer. Kärlek vid första ögonkastet, att farmor och farfar är mina skyddsänglar och sitter där uppe på alla fluffiga moln på och tittar ner på mig och vakar över mig.
35. Jag spelar:
Lite keyboard, gitarr om det är Guitar Hero.
36. Person jag beundrar:
Toby Keith.
37. Så här bor jag:
I ett rött-med-vita-knutar enplanshus med min mamma, pappa, storebror, en till storebror på helgerna, 8 kattor just nu eftersom Holly fick ungar för en vecka sen, ja och så finns det en hel del dammråttor här också.
38. Antal döda krukväxter i hemmet:
Typ ingen eftersom mamma kan massa om blommor, och det har hon fått från bästaste mormor och morfar.
39. Det här tänder mig:
Muskler, tatueringar, ''goatee'', cowboysnyggishness.
40. Det här gör mig avtänd:
För mycket utseendefixering och oförskämdhet.
41. Favoritfärg:
Blå, turkos, rosa, lila och citrongult.
42. Favoritcitat:
''Reading is dreaming with open eyes.'' och ''I'm half angel/half devil, my horns supports my halo.''
43. En hemlighet jag vet:
Det tänker jag väl inte säga för då är det ingen hemlighet längre.
44. Bästa present jag fått:
Jag uppskattar allt jag får, även de minsta grejerna.
45. Senast köpta skiva:
En som ska bli en julklapp, men den har inte kommit på posten ännu.
46. Det jag är mest nöjd över med mitt utseende är:
Mina ögon, mitt hår, min hy och mina höfter.
47. Det jag är minst nöjd över mitt utseende är:
Mina lår, mina tår som brorsan kallar ostbågar, mina fötter som är så störande eftersom en är plattfot och en har sånt där valv(blir så när ens mamma har enorma valv under sina fötter, och ens pappa är så plattfot på båda fötter som man kan bli. Och min rumpa för den är så extremt...oexisterande. Typ.
48. Udda förmåga/egenskap:
Jag kan vrida på tungan, böja upp tummarna så dom ligger i en helt fel vinkel liksom ''nedanför'' pekfingrarna uppe på handen, och så kan jag böja tummarna ner till handlederna.
49. Om jag vore ett djur skulle jag vara:
En tiger, som smyger runt det mesta och attackera när det behövs. Nä, jag vet inte.
50. Vad lyssnar du på just nu?
Toby Keith-Clancy's tavern.
51. Vad har du gjort/ska du göra idag?
Läst nästan en halv bok, kollat på skräckfilmer, fotat snöbilder(kommer kanske upp här imorgon eller så.)
52. Var är dina föräldrar födda?
Förutom på sjukhuset och BB, så är mamma infödd(heter det så??)i Hammarland, och pappa i Geta(där vi bor.)
53. Vad är det senaste du installerade på datorn?
Kan man kolla sånt? Vänta lite...Nä, jag hittar inget sånt, men tror det jag installerade sist var en ny version på virusskyddet. Spännande.
54. Vilken är din favoritrestaurang?
Soltuna och Wirrans thai house.
55. När badade du i en pool senast?
Hundra år sen ungefär.
56. Har du varit med i någon skolpjäs?
Den jag var med i senast var väl Mumins jul i 6an. Jag var muminmamman med vit snobbenhoodie, vita sidenpyjamasbyxor och rutigt röda korset förkläde. I killed.
57. Hur många barn vill du ha?
Så många jag bara kan få har jag sagt förut, så fortsätter väl att hålla fast vid det då.
58. Vilken musikstil tycker du mest illa om?
Hardstyle.
59. Har du bestämt dig för vad du ska rösta på i valet?
Det har redan varit val dear.
60. Vad har du för TV-kanaler?
Massa olika och konstiga. Men dom värda att nämna är väl Tv3, tv4 fakta, tv6(när dom visar Miami Ink.) och Steel fm webbradio för där sänder dom ACC på onsdagar och lördagar!
61. Har du åkt moped någon gång?
Min moppeperiod kom aldrig riktigt kan jag säga, det har aldrig varit min grej. Tog inte ens moppekort. Jag tror jag åkt moppe en gång och det var när Ida, Aina och jag skulle köra med brorsans Monkey honda på gården. Vi fick lov av brorsans eftersom det var på gränsen att rasa ihop, det inte skulle köra något om vi körde i diket, vi hade inte ens åldern inne(eller ja Aina hade väl, och kanske Ida hade hunnit fylla 15 med.) Kort och gott, det barka totalt, vi hade stora problem med gas-broms-koppling på samma gång, och Aina barka på riktigt. Så med andra ord gick det inte så bra. Och inte har jag saknat varken moppekort eller moppe heller så att...
62. Har du busringt någon gång?
Jo. Ida, Aina och jag brukade göra det på våra filmkvällar. Hur kul som helst, då i alla fall.
63. Har du fått felparkeringsböter?
Utan varken körkort eller bil? Nä. Eller kan man få felparkeringsböter med cykeln?
64. Har du hoppat/kan du tänka dig att hoppa bungy-jump eller fallskärm?
Aldrig i livet, är ju höjdrädd för fan! Fast på samma gång skulle det vara kul att hoppa fallskärm. Det ser så fritt och fridfullt när dom svävar där i luften innan det drar i snöret och fallskärmen vecklas ut.
65. Vilken är den plats längst bort som du har besökt?
Host host. Det längsta jag rest är till Tallinn. Fortfarande inte så mycket att skryta med, men vi hade i alla fall kul på den resan! Vi firade mormor och morfar som hade fkefk344-årig bröllopsdag eller något liknande. Jag tror jag var 11 år eller något sånt.
66. Har du en egen trädgård?
Hm, nej. Jag antar att den tillhör mamma och pappa eftersom det är, ja dom som fortfarande betalar lån och sånt på huset och allt det där.
67. Vilken är din favorit bland tecknade/animerade serier?
Är inte så mycket för sånt egentligen, även fast det är ganska kul och barnprogram är bara bäst! Men visst, The Simpsons går alltid hem, samma sak med Svampbob fyrkant och Scooby Doo.
68. Kan du alla orden i nationalsången?
Landet med tusende öar och skär, danat ur havsvågors sköte. Åland, vårt Åland, vår hembygd det är. Dig går vår längtan till möte. Ja, sen kommer jag inte ihåg mera, men när man väl står vid midsommarstången(ungefär bara där man sjunger den)så brukar det komma som på ett rullande band.
69. Badkar eller duschkabin?
Badkar. Önskar vi hade ett.
70. Vilken är den bästa film du sett senaste månaden?
Bron till Terabithia.
71. Favoritpizza?
Vilken som helst så länge den är stenugnsbakad, då är den som bäst. Men Mozzarella, pesto, skinka, champinjoner, skaldjur och tonfisk är alltid grejer som går hem på pizza. Och så ska det förstås vara massa ost och tunn krispig botten med omjöliga kanter. Jag är vanligtvis inte kinkig, så någon gång måste jag väl få vara det också?!
72. Chips eller popcorn?
Äter varken det ena eller det andra.
73. Vilken färg på läppstift använder du?
Använder aldrig läppstift. Dock tycker jag röda läppar är så sjukt snyggt, men jag passar galet dåligt i det.
74. Har du rökt jordnötsskal någon gång?
Nej. Men vasstrån med brorsan när jag var typ 8-9 år.
75. Har du någonsin varit med i en skönhetstävling?
Heh, nej.
76. Apelsin- eller äppeljuice?
Äppel. (Nu ville bloggen rätta 'Äppel' till 'Äpple'. Svenskar...förlåt, men säger ni äpple borde ni väl säga äpplejuice också, eller!?!? Hur som helst heter det Ä-P-P-E-L på Åland.) Äpplejuice, äpplepaj, äpplesaft, äpplesylt/äpplemos, äpplemust, äppleskrutt. Rullar på golvet av skratt.
77. Vem är den senaste som du åt ute med, vad åt ni?
Hela tjocka, släkten tänkte jag säga, men familjen. Vi åt julbord och det var s-j-u-k-t gott.
78. Favoritchoklad?
Äter inte choklad. Men om ni nu måste ha ett ''ordentligt'' svar så var jag, på den tiden när jag åt godis, svag för Tupla, , Fazermint, Marabou schweizernöt och såna där chokladknappar från Cloetta, vad heter dom...En timme senare: Lys melk heter dom!
79. När röstade du senast?
När var det, nu i September eller när var det val?
80. När åt du en hemodlad tomat sist?
Förra sommaren hos mormor och morfar tror jag.
81. Har du vunnit en prispokal någon gång?
Nej.
82. Är du bra på matlagning?
Jag tycker jag är bra, men det har nog mycket att göra med att jag är intresserad, och när jag är intresserad av något går jag All in och verkligen lär mig. På riktigt.
83. Klarar du att tanka själv?
Det tror jag nog. Speciellt efter att ha hört Jeff Dunham berätta om när hans äldsta dotter skulle tanka för första gången. Dottern stod och väntade på att det skulle börja pumpa i bensin av sig själv när hon stoppat i munstycket, mamman som stod och filmade frustade av skratt och kameran bara skaka. Det var epic.
84. Har du beställt något från de där shoppingprogrammen som går på tvn?
Typ TvShop och Tvins? Nej, aldrig.
85. Pepsi eller Coca Cola?
Usch, ingen av dom. Till och med julmust är godare, och det har aldrig smakat mumsfilibabba i min mun.
86. Har du varit tvungen att använda uniform i något jobb?
Nej. Aldrig.
87. Vad var det senaste du handlade?
Ja det var väl dom där kläderna från H&M det då. Usch vad jag ogillar dom. H&M alltså, inte kläderna.
88. Har du kräkts offentligt:
Jo. Det var i 6an när jag fick magsjuka och spydde 6 gånger inom loppet av 5 minuter. Mums.
89. Vill du helst bli mångmiljardär eller hitta den sanna kärleken:
Hitta den sanna kärleken såklart. Pengar är ingenting mot lycka, även fast man önskar sig massa pengar och tror man ska bli lycklig. Visst, man kanske har det lite bättre ställt med massa pengar, och inte behöver tänka på att man har pengar så det räcker för mat till nästa lön, men inte blir man dunder-jätte-massa-över-molnen-till-månen-lycklig för att man är rik. Det tror jag inte.
90. Tror du på kärlek vid första ögonkastet:
Absolut.
91. Har du ringt något betalnummer:
Det har jag säkert.
92. Kan man vara vän med sitt ex:
Klart man kan, beror ju dock på hur och varför det tog slut kanske. Uppbrott på grund av misshandel=Nej, gemensamt uppbrott och fortfarande vänner=Jo.
93. Vem var det du besökte på sjukhus senast:
Min kusin för drygt 1-2 år sen när hon fick en liten bebispojke.
94. Hade du mycket hår som liten bebis:
Kan väl säga som så att såg du en bild på mig som bebis, skulle du vara övertygad om att det var en apunge. Hade hår ner i pannan och på öronen. Mamma brukar säga att jag var som en liten apunge. Men den där svarta kalufsen har verkligen bara fört gott med sig, för jag har alltid fått beröm för mitt hår(heter det verkligen så? vad fult det låter)och det är många under åren som känt på det och utbrist ''Men gud vad tjockt och fint hår du har!''. Jag är stolt över mitt fina långa bruna självlockiga/vågiga tjocka mjuka hår.
95. Vad har du för meddelande på din telefon/mobilsvar:
Har ingen telefonsvarare.
96. Vad har du i din väska:
Kalendern, smartcase/plånbok, treo och panadol, pennor, dagboken(för det mesta)headsetet till mobilen, parfym, hand creme, hårborste ibland, och tuggummi.
97. Någon favoritsak du gör innan du går och lägger dig:
Lyssnar på musik.
98. Vad är du tacksam för idag: 
Att jag fick gå till Millen och hämta nytt Herbalife fast hon inte var hemma. Tack Millen!
99. Var hittade du den här listan: 
*Pinsam tystnad* ... ...listfolder.com... 
100. Tre personer jag vill ska fylla i denna enkät:
Den-som-känner-för-det-och-som-orkar.
Birk Borkason.
Willy Wonka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj, behövde lite skratt och lycka på jobbet :)

Julia sa...

Haha, övertrött, småirriterad/pms-ig, flummig, på humör för att vara lite ironisk&sarkastisk, och lite annat blandat, då kan det bli sådär när man ska blogga ...;P

Julia sa...

Oj, jag glömde att skriva 'Glad att jag kunde ''hjälpa'' till' haha ;)
Kan tänka mig att det där med min extremt oexisterande rumpa fick dig att dra på smilbanden lite!