23 december 2011

Oönskad/The Declaration

Jag heter Anna och jag borde inte vara här. Jag borde inte existera. Men det gör jag.

Det är år 2140 och ett nytt läkemedel har gjort det möjligt att leva för alltid. Men det har också gjort att barn är oönskade på jorden. Alla som tar läkemedlet får skiva på en förkunnelse om att aldrig skaffa barn. Gör de det ändå tas barnet ifrån dom för att uppfostras på en anstalt till ett liv som slav.
 Anna är ett sådant barn, övertygad om sin egen ovärdighet. Hon skriver ner sina tankar i en rosa anteckningsbok som hon håller väl gömd. Anteckningsboken, som så mycket annat, är förbjuden på Grange Hall där Anna vuxit upp. Där lär hon sig att bli en Värdefull tillgång och att tjäna andra. Allt för att sona sina föräldrars stora brott.
 Men så träffar hon Peter som målar upp en alternativ verklighet. Har hon rätt att leva? Kan hon fly sitt liv som Oönskad? Vågar hon följa Peter?

Riktigt bra bok, med en alternativ insyn på hur framtiden kanske skulle kunna se ut. En hemsk framtid isåfall. Den här boken var också svår att komma in i, men efter några kapitel var man fast i den här med. Annas väg och vänskap med Peter gör att man bara vill läsa mer och mer. Önskade jag hade fortsättningen nu bara...

Inga kommentarer: