30 augusti 2012

DEN ENGELSKE PATIENTEN/THE ENGLISH PATIENT

I det sönderbombade nunneklostret San Girolamo i bergen norr om Florens befinner sig i slutskedet av andra världskriget den unga, kanadensiska sjuksköterskan Hana. Klostret utgjorde den tyska arméns sista fäste och har därefter fungerat som sjukhus för sårade soldater, men nu finns bara en patient kvar-den engelske patienten. Han är svårt brännskadad och kan inte flyttas och Hana har ensam stannat kvar för att vårda honom. Till klostret kommer e n dag David Caravaggio, en man som Hana känner sen barndomen, och Kip, en ung sikh som är utsänd för att rensa området från minor.

Hana och de tre männen berättar sina historier, avslöjar sitt förflutna för varandra. I centrum står den engelske patienten, som efter kvällens morfindos beskriver forskningsexpeditioner i öknen och sin dramatiska kärlekshistoria med hustrun till en kollega. Men är han trovärdig? Plötsligt uppstår nya frågor. Är han hjälte eller spion, offer eller mördare?


 När jag hittade den här boken på en loppis köpte jag den mest bara på skoj, för att jag såg filmen på engelskan i 9an och den var helt OK. Kommer inte ihåg så mycket om filmen, eller åtminstone kom jag inte ihåg så mycket förens nu när jag läste boken. Under läsandet såg jag scener ur filmen framför mig. Och på så vis har jag kommit fram till att filmen nog är bättre än boken. Otroligt nog.

Författaren, Michael Ondaatje, skriver ganska gammaldags, ni vet på det där viset böcker från 20-30 talet är skrivna på. Poetiskt, romantiskt och intressant antar jag. Men jag känner inte så. Språket blir lite svårt vilket leder till att man inte direkt springer till boken, slänger sig på soffan, och sträckläser i flera timmar. På en del ställen fattar man ingenting. Det är lite synd att Den engelske patienten är skriven på så pass ''svårt'' språk för jag är säker på att historien skulle va ännu finare och bättre om det var ett lättare språk. Och inte så många svåra ord.

Det är inte ofta jag tycker böcker är svåra, men när jag säger att dom är det är dom det ordentligt haha. Antar att man kan rekommendera boken om man sett filmen och är sugen på ursprunget av historien. Annars vet jag inte om den är ett måste att läsa.

Inga kommentarer: