17 augusti 2012

BRÖD MED JULIA-TWIST!

Kom på idag att vi har massa paket torrjäst i skafferiet som skulle behöva användas upp. Vad gör man då? Jo man ställer sig och bakar i den gassande värmen ute. Smart drag? Nja, men det vart inte så farligt varmt i köket fast ugnen var på en timme :)

Hittade ett hyfsat bra recept på ett helt vanligt matbröd, men eftersom jag har så sjukt svårt att hålla mig till recepten så hittade jag på lite eget också haha. Här är receptet, med mina tillägg!

50gr jäst eller en påse torrjäst
7 dl vatten
1 msk olja
1 msk salt(jag hade lite mindre i)
10 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl

brödkryddor
linfrö, eller andra frön, att strö över

Blanda jäst och fingervarmt vatten i en bunke. Arbeta in övriga ingredienser. Ta vetemjölet sist, så mycket att degen släpper bunken utan att kladda. Jäs övertäckt i 30 minuter.

När jäsningen är klar tar du upp degen och knådar den. Sätt ugnen på 175 grader och laga degen till två limpor som du snittar. Lagar du limpa i form så pensla formarna med olja eller smält margarin/smör. Jäs övertäckt i 30 minuter igen. Pensla sedan med vatten och strö över linfrö, solros, valmo, sesam, eller vad du nu har hemma.

Grädda ca 50 minuter men om du vill kolla om brödet är klart så knackar du i botten på brödet om du lagat på en plåt, eller i botten på formen om du lagat limpa i form. Låter det ihåligt när du knackar är det klart. Låt svalna och stjälp sedan upp på bakduk. Det kan hända att bröden är lite fuktiga i botten om du lagat i form, isåfall lägger du dom upp och ner så torkar dom upp snabbt!

Väldigt enkelt bröd. Har dock inte smakat på det eftersom jag inte kan äta bröd då jag får halsbränna av det, men mamma och pappa tog med till stugan så får höra deras dom imorgon :)

Inga kommentarer: