16 augusti 2010

Planerade bebisar

Jag har länge följt en tjej på bilddagboken som fick barn för snart ett år sen. Vi kan kalla henne C. C hade en fråga till andra mammor här om dagen, om de vill ha flera barn och när. Det var flera som skrev att de hade planerat att ha ungefär 2-3 år emellan sina barn. En som skrev att ''barnfabriken'' skulle börja igen när deras dotter var 1½ år. Jag förstår inte vitsen med att planera sina bebisar. Inget illa menat mot de som kanske gör det, men varför? Jag skulle tycka att det var roligare att bli överraskad istället för att hålla på och försöka och försöka i flera månader, det är oftast då som det ''inte går''.Jag har ju skrivit tidigare att jag ska skaffa barn före jag är 24 men det beror inte på att jag har bråttom eller något sånt. Det beror lite på att jag vill ha många barn och vill inte få mitt första när jag är 30+. Tror också det beror lite på att när Mamma fick min äldsta bror Thomas var hon 19 år och hon klarade det hur bra som helst. Så varför skulle inte jag? Men som sagt så är det inte bråttom alls, tänker inte stressa. Det händer väl när det händer. 3 månader efter att Mamma fyllde 38 så hade hon fått sitt femte och sista barn. Som jag skrev så fick Mamma Thomas när hon var 19, min syster Pamela fick hon när hon var 26, Jocke när hon var 28, Daniel när hon var 36 och mig när hon var 38. Daniel och jag är lite sladdbarn som ni ser. Jag tror inte att någon av oss fem var planerade, och se så bra..(fast lite knäppa).. vi blev ;)

Inga kommentarer: