28 januari 2010

Jag är inte rädd, jag kan flyga...

Ingen kan påstå att personalen på marken och mekanikerna saknar humor. Här är några verkliga, registrerade felrapporter över behov av underhåll och problem, som Quantas piloter skrivit. Samt vilken lösning som underhållspersonalen har skrivit.
Som kuriosa ska tilläggas att Quantas är det ända större flygbolag som hittills aldrig haft en allvarlig olycka.
P=problem inlämnat av piloten. S=svar från mekanikern.

P: Innersta hjulet på vänster sida borde nästan bytas.
S: Har nästan bytt ut det innersta hjulet på vänster sida.


P: Testflygningen gick OK, bortsett från att den automatiska landningen var något hård.

S: Det har inte installerats något automatiskt landningssystem på detta flygplan.

P: Propeller nr 2 får inte nog med smörjning.
S: Smörjning till propeller nr 2 är OK. Smörjning till propeller nr 1,3 och 4 är felaktig.


P: Någonting sitter löst i cockpit.
S: Någonting sattes fast i cockpit.


P: Döda insekter på framrutan.
S: Levande insekter är restade i lagret.


P: Autopiloten ger ett fall på 200 fot när flyghöjden ska låsas.

S: Kan inte återskapa problemet på marken.

P: Tecken på läckage på höger sidas landningsställ S: Tecken borttaget.
P: Ljudet i intercom är otroligt högt. S: Ljudet i intercom inställt till en mera trovärdig nivå.


P: Mothållslåset får gashandtaget att sitta fast. S: Det är liksom därför det sitter där...

P: Misstänker att det är en spricka i framrutan S: Misstänker att du har rätt.
P: Saknar motor nr 3 S: Motor funnen på höger vinge, efter kort sökarbete... P: Flygplanet uppför sig lustigt S: Flygplanet har beordrats att ta sig samman, flyga ordentligt och vara lite mer seriöst. P: Radarn brummar S: Har omprogrammerat radarn till att tala.

P: Mus i cockpit.
S: Katt installerad.

Inga kommentarer: