09 november 2011

Tröstaren

Det är fredagsnatt och en kvinna går längsmed kyrkogården i det fridfulla Oskarshamn. Plötsligt hör hon hur någon jämrar sig bland gravstenarna. När hon tänker kalla på hjälp tornar en gestalt upp sig framför henne. Hon känner en brännande smärta i magtrakten, sedan blir allt svart.
 Överläkare Veronika Lundborg har jouren och akutopererar den skottskadade kvinnan. Allt verkar gå enligt planerna och patientens tillstånd beskrivs som stabilt.
 Men det är ett bedrägligt lugn. Snart dras Veronika in i en malström av rykten och anklagelser. Kulmen nås när hon hängs ut som -mördardoktorn-på löpsedlarna...

När jag hade kommit mot slutet av boken började den bli bra, spännande och lite mer intressant. Och det är ju inte direkt så böcker ska vara. Eller? Men annars var den bra och det finns säkert andra där ute som uppskattar den mera än vad jag gjorde!
 Jag gillar nämligen inte böcker som utspelar sig i Sverige(förutom Magnus Nordins böcker för som är bäst!) Jag läser hellre böcker som utspelar sig ute i världen -USA, England, Irland, Afghanistan, Indien. Mycket intressantare tycker jag. Men det är ju också en smaksak!

Inga kommentarer: