17 maj 2010

Bröd med soltorkade tomater, lök och oliver

Här kommer ett recept på ett supergott bröd. Jag bakade det i fredagskväll och hade med det till syster i lördags, som födelsedagspresent :) De tyckte mycket om det, de smsa dagen efter och sa att det var jättegott och att jag borde bli konditor eller bagare när jag blir stor. Om det inte skulle vara för de tider man måste stiga upp och börja så skulle det vara roligt. Jag gillar att baka och pyssla.

Ingredienser
50 gram jäst
4.5 dl vatten
0.5 dl olja
3 msk strösocker(Jag har i mycket mindre)
1 msk salt(Brödet blir väldigt saltigt så här kan man ha i mindre, eller så strör man mindre på)
1 st liten finhackad lök(röd eller gul)
75 gram soltorkade tomater i olja
20 st kärnfria svarta oliver
1 st kruka hackad basilika
1.1 liter (ca 11 dl) vetemjöl

Till pensling och garnering; olja och grovt salt

Gör så här:
1. Rör ut jästen i det fingervarma vattnet. Blanda i olja och socker. Låt det stå i ca 10 minuter.
2. Hacka under tiden lök, tomat, basilika och oliver.
3. Blanda i mjöl(den mindre mängden), salt, grönsakerna i degspadet.
4. Knåda degen väl och forma den till en rund bulle. Pensla den med olja och låt den jäsa i 1.5 timma.
5. Ta upp degen och arbeta den ordentligt. Forma den till 2 bröd.
6. Snitta bröden och pensla dom med olja. Strö över lite mjöl och salt.
7. Grädda bröden i 200 grader i 35-40 minuter.

Inga kommentarer: