19 mars 2012

Justin Case/ Just in Case

Vad skulle du göra om ett olycksbådande och obevekligt Öde följde dig med sin svarta blick vart du än gick? Om det inte bara  var ute efter dig utan också dina närmaste?

Femtonårige David Case ser bara en utväg att undkomma Ödet som flåsar honom i nacken. Han måste byta identitet, ändra namn och utseende och bli någon annan. Han blir Justin Case. Han lämnar sin familj, slutar skolan och bosätter sig i avgångshallen på Lutons internationella flygplats. Där kan han äntligen känna sig fri och fullständigt anonym. Men det gäckande Ödet hittar honom snart...

En ganska intressant bok. Jag beställde den, medans jag fortfarande var med i bokklubben, mest på grund av att den hade roligt och häftigt namn. Justin Case...Just.In.Case... Den hade ett intressant upplägg på hur en del människor verkligen styrs av att allt har med ödet att göra. Att man blir jagad av ödet. Jag själv tror mycket på ödet och att många saker är ödesbestämda. Att saker faktiskt händer av en anledning. Jag tror att vi alla har en utsatt tid här på jorden. Vi har alla vår tid och när det är dags att lämna jorden, så gör vi det. En del kan vara med i världens bilolyckor till exempel, och då där ifrån utan en skråma. Medans andra kanske är med i en bilolycka där bilen är utan en skråma, men passagerarna är allvarligt skadade, eller döda. Där tror jag det är ödesbestämt. Det är nog ett exempel på att vi har våran tid här och när den är slut, så är den slut.  
Vi har bara livet till låns, en dag måste vi lämna tillbaka det...

Inga kommentarer: