13 mars 2012

Desertwalker

Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ''Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.''
-Ur Lukasevangeliet.

Rob har just fyllt arton år när han går ut som frivillig i kriget mot Irak. Han drivs av en vilja att göra gott, att försvara sitt land och bekämpa ondskan, USA:s svurna fiender. Hans vänner kallar honom Desertwalker efter Anakin Skywalker, den unge jediriddaren i Star Wars. Men snart märker också Rob att ondskan finns där man minst anar det...

Desertwalker är en trovärdig och omskakande berättelse om krig, fanatism och den kamp mellan ont och gott som inte utspelas mellan stridande länder, utan i en människas hjärta.
 Kommer ihåg att det här var en sån bok som jag såg i tidningen från bokklubben jag brukade vara med i, och kände att jag måsta läsa om den för att den såg så bra ut. Och sen måsta jag beställa den. Den var så bra som jag väntat, men med en helt annorlunda historia än vad jag tänkt och väntat mig. Det var både mycket och lite krig på samma gång. Dom var inte så länge nere i Irak egentligen...Och sen bara var det slut på det och dom åkte hem. Det var lite weird. Men som sagt, bra var den.

Inga kommentarer: