11 april 2012

Om jag stannar/If I stay

På en sekund förändras allt...
Mia minns inget från olyckan, hon vet bara att hon färdades i bilen på sladdriga vintervägar tillsammans med sin familj. Så plötsligt, kan hon se sig själv genom bilens krossade vindruta, ligga svårt skadad och medvetslös. Hon hör Beethovens toner fortsätta strömma genom bilradion, och blandas med ljudet av sirenerna.
 Under de 24 timmar som följer får vi genom Mias tankar och tillbakablickar lära känna hennes liv och hennes val. Och nu står hon inför det svåraste valet av alla-leva vidare trots att hon förlorat sin familj eller...släppa taget?

 En av de bästa böckerna jag läst. Herregud vilken stark berättelse. Det är både lycka, sorg, romantik, musik, förödelse, kärlek och smärta, allt på samma gång. Nu i slutet av boken fick jag till och med tårar i ögonen för att det var så fint skrivet och så mäktigt. Det var en sån där bok som man inte vill att ska ta slut. ''Du vet att du har läst en bra bok, när du vänder sista bladet och det känns lite som att du förlorat en vän.'' Så var boken. Så bra. Tänkvärd text. Absolut. Här kommer några citat ur boken.

  • Mias pojkvän Adam försöker komma in i Mias rum och träffa henne, Mias kompis Kim resonerar med Adam: ''Dom kommer på dig direkt. Dom kommer att kasta ut dig med huvudet före.'' ''Det bryr jag mig inte om. Jag behöver bara en sekund på mig.'' ''Varför? Jag menar, vad kan du göra på en sekund?'' ''Så att jag kan visa henne att jag är här. Att det fortfarande finns någon kvar.''
  •  Jag vet inte exakt vad som hände med mig, och för första gången idag bryr jag mig egentligen inte om det. Jag borde inte behöva bry mig om det. Jag borde inte behöva anstränga mig så här mycket. Nu förstår jag att det är lätt att dö. Det är att leva som är svårt.
  • Adam sitter vid Mias säng och pratar med henne när hon ligger i koma: ''Stanna...Det enda jag kan tänka på är hur jävla fel det vore om ditt liv slutade här och nu, och för all framtid. Jag kan bara inte föreställa mig att du inte skulle bli gammal, få barn, gå på college. Om du stannar kvar gör jag precis vad du vill. Jag slutar i bandet och följer med dig till New York. Men om du vill att jag ska försvinna, så gör jag det också. Det kanske kommer bli alldeles för smärtsamt för dig att komma tillbaka till ditt gamla liv, att det kanske vore lättare för dig att om du suddade ut oss helt. Och det skulle suga som fan, men jag skulle göra det. Jag kan förlora dig på det viset, bara jag inte förlorar dig idag. Jag släpper dig. Om du stannar kvar.''

Inga kommentarer: