06 april 2012

Bilder från kvällen -födelsedagstårtan

Oljade en form med löstagbara kanter, och satte bakplåtspapper runt som en ram så kakan/tårtbottnen fick rum att stiga. Villa ha den högre än vad formen var.
Chokladmousse.

Hallonmousse.

Det var första gången mamma och jag gjorde en rund tårtbotten på det här viset,
och vi blev chockade av  hur bra den faktiskt blev. Den är väl inget mästerverk direkt,
men för att vara första gången tycker jag att den är bra! :)

Mamma fick stå för skärandet eftersom jag var smånervös för att jag skulle skära snett.
Jag är nämligen uruselt på att få något rakt när jag ska skära eller klippa. Jag kan rita en linje med
linjal som jag ska klippa efter, men ändå får jag det snett. Svårt oduktig på det alltså.

Första fyllningen: chokladmousse.

Första lagret klart!

Andra fyllningen: Hallonmousse.

Taadaa!

Färdig! Nå, nästan i alla fall. Den står i kylskåpet och gottar till sig nu så jag kan garnera den massa fint imorgon!

Mamma och jag har varit riktigt flitiga ikväll! Vi har också lagat två smörgåstårtor men eftersom jag av någon konstig anledning bara tog kort på ingredienserna, och inte själva tårtorna, så kommer det massa bilder på det imorgon. Ska laga ett till lager på den ena, samt garnera båda innan dom är färdiga. Men som sagt, det är imorgon det! Nu ska jag kryp i säng och sova lite så jag orkar med imorgon. Puss och godnatt små grodor!

Kamera: Nikon D3100

Inga kommentarer: