29 september 2010

...och en brandsläckare, det är bra att ha i brallan

Idag måsta jag stå inne på boden i två timmar för att vänta på mamma och brorsan. Och när jag stod där och stirrade psykopatiskt på kakorna så kom jag på följande...Varför heter nästan alla kakor något i stil med Emilie, Doris, Daniela, Marie eller Ellinor? Eller Bryssel Kransar, Smålands kringlor och Finska pinnar precis som godissorterna Amerikanska pastiller, Franska pastiller, Wiener nougat, Romerska bågar, Mars, Milkyway och Marianne. Lägger till glassorterna Aino och Ville Vallaton också. Vad är det med alla namn? Vadå Doris och Marie? Hette de som ''uppfann'' kakorna Doris och Marie? Eller var det bara en kul grej? Varför inte isåfall Kurt-Evert eller Arne? Jag skulle ha mycket roligare att äta en Kurt-Evert kaka än ett Marie kex. Dessutom heter den där lilla pojken inte Ville Vallaton utan Dennis. När jag stod där och tänkte på alla Kurt-Evert kakor och Arne muffins så tänkte jag...var kommer alla kaksorter ifrån? Sverige ja, Finland okej, men är det flera ställen då och isåfall vill jag veta varifrån för om de kommer kakor från södra delen av Island som heter Snorre så vill jag banne mig införa kakor som heter Kurt-Evert och kommer från Norra Åland.

Vad har vi, ålandspannkaka?

Inga kommentarer: