02 juni 2012

Sounds like home to me, the sounds this old house makes

Jag skulle inte kunna gå en dag utan att åtminstone lyssna lite på musik. Det är inte bara det där ''åh jag älskar musik'' utan det är något mera, något djupare men ändå enklare, om man nu kan säga så. Det är liksom alla olika ljud som finns i musiken och olika låtar. Och röster. Djupa mystiska röster som Toby Keith, eller ljusa klingande som Jill Johnson. Och blandningen mellan gitarr, piano, trummor, fioler, munspel etc etc. gör allt lite extra intressant och man lyssnar lite noggrannare. Man analyserar lite mera, tar in alla ljud, inspireras.

Men förutom musiken finns det andra ljud som berör. I vardagen. Jag påverkas mycket av ljud i min vardag. Jag tror det beror på att jag är väldigt uppmärksam på både ljud och färger, människor och små små saker som en del kanske aldrig ser. Jag ser mig själv som en väldigt uppmärksam person.
Och nyfiken.
 Det är flera gånger när jag sovit ensam i huset som jag legat och lyssnat bara på tystnaden. Det är ett gammal hus det här så det knakar och knäpper lite överallt. Det är skönt att lyssna efter vad som finns där i tystnaden. Det kan liksom finnas mycket mer än man anar.
 Och när det är dagar som denna, med massa regn och blåst, så trivs jag som bäst för jag älskar att höra regnet trumma mot plåttaket. Det är den bästa sömnmedicinen som finns! Och inte långt efter kommer spinnandet av en katt som ligger hopkrupen bredvid en och sover. Det är mysfaktor på hög nivå.

En brasa som knäpper och sprakar i kakelugnen, susandet i träden när det blåser, ljudet när man på hösten går på en lövfylld väg är också några av mina favoritljud. Vågornas skvalpande mot en strand, en duvas kutter i skogen på kvällen, ljudet av en snipa på avstånd. Det finns så många olika ljud som både gör en lugn och harmonisk, och energisk och upprymd. Och det finns mycket där ute som vi kanske inte har uppmärksammat ännu. Det är en härlig känsla, att veta att det finns ljud man aldrig hört förut. Ljud, röster, rytmer, vibrationer.
 Jag kan knappt vänta på att stiga av planet i Paris och höra nya ljud, nya nyanser av ljud, men framförallt ljuden i en riktigt storstad! Att se nya människor, höra ett annat språk på riktigt. Se deras värld och land, se deras liv, känna alla nya dofter, ta in hur allt ser ut, hur alla rör sig, hur storstadslivet i en riktigt Europa-huvudstad är, en riktigt stor modestad. Att få leva och bo en vecka i staden där min favoritfilm Da Vinci koden utspelar sig, det kommer nog vara en upplevelse jag alltid kommer bära med mig. Definitivt.

Inga kommentarer: