08 november 2012

SPRÖDA HAVRERUTOR

När jag började baka idag gjorde jag det med tanken att lite kaffebröd i frysen kan aldrig skada ifall man får oväntat besök. Men sen kom jag på att det ska vara kaffebröd på söndag när det är farsdag, så vips var det det jag baka till! Spröda havrerutor hette dom, men dom blev mer sega än spröda :) Här kommer receptet!


Det här behövs till ca 22 st!
100g margarin
1dl farinsocker
4 msk sirap
4 dl havregryn
½ dl sesamfrön
½ dl kokosflingor

Ugn: 175 grader

Gör såhär!
Smörja en ugnsfast form med margarin(eller klä en plåt med bakplåtspapper.) Lägg smör, farinsocker och sirap i en kastrull och värm upp under omrörning tills margarinet smält. Dra kastrullen från värmen och rör ner havregryn, sesamfrön och kokosflingor. Bred ut blandningen i formen/på plåten  och platta till. Grädda mitt i ugnen tills kakan fått fin färg, ca 15 minuter. Låt den svalna något och skär sedan i rutor.

Du kan också tillägga cocktailbär eller hackad choklad. Sesamfröna kan uteslutas men då kan du istället öka kokosflingorna med samma mängd!

Inga kommentarer: