16 november 2012

SKIP THE DIET AND JUST EAT HEALTHY!

Tänker knåpa ihop några rader om mat nu med risk för att det här kommer låta väldigt mycket som en riktig matblogg(har inte börjat fixadixa på idén om en matblogg ännu.) För ca. 3½ år sen la jag om mina matvanor helt. Ingen skräpmat, bara massa frukt & grönt, mycket kyckling och fisk. Och ägg. Har inte ätit pommes och pizza sen dess, och sist en hamburgare slank ner var sommaren 2011 hos moster i Götene. Och då var det hemlagade/grillade burgare som jag inte ens fick i mig hela utav.


Jag har perioder då jag äter mer av en viss sorts mat/livsmedel och perioder då jag lever mest på några få saker. Dock vill jag säga att jag INTE svälter mig! Det gör bara massa skada för kroppen. Jag äter tills jag blir mätt helt enkelt, men inte proppmätt. Jag vet själv att mina portioner är små men får man inte i sig mera så får man inte!


Just nu är jag inne i en period då jag skulle kunna leva på Arlas och Valios keso, lättkokta eller rårivna morötter, kokt broccoli & blomkål, rostade solrosfrön, frysta köpehallon med iskall mjölk, äppel, päron, persimmon och nätmelon. Men det funkar ju inte att bara leva på det. Kroppen skriker nog efter mer proteiner än vad det är i keson då ;) Så därför försöker jag få in mycket kyckling och fisk varje vecka också. Soppor och grytor lagar jag mycket med. Griskött blir det mycket, och för det mesta rapsgris då. Nötkött blir det inte lika ofta men ibland så. Speciellt den här årstiden när pappa är på jakt var och varannan helg så slinker det ner mycket rådjursstek, rådjurskalops och leverbiffar eller stuvning. Det är riktigt mat det om nån :) Och jäkligt magert kött är det eftersom rådjuren är väldigt rörliga djur!


Har knappt kolhydrater som potatis, ris, pasta och mjukt bröd alls inblandat i min mat och kost. Mjukt bröd kan jag inte äta då jag får jättejobbig halsbränna. Potatis gillar jag inte i allmänhet, och äter jag ris eller pasta så blir det fullkorn. Quinoa, bulgur, couscous och matvete kan jag också mumsa på. Men mer än så känner jag inte för att äta. Med det menar jag att jag inte känner något behöv av att trycka i mig massa potatis, vitt ris och ''vanlig'' pasta. Det är ju samma sak som att till exempel inte tycka om broccoli eller brysselkål, då äter man inte det. På samma sätt låter jag bli att äta mycket kolhydrater alltför ofta. Det man inte tycker om och det man känner att man inte behöver i matväg ska man helt enkelt låta bli :) Simpel as that!

Inga kommentarer: