15 april 2013

NÄR HON VÄNDER SIG I SÖMNEN GÅNG PÅ GÅNG

Förut rörde jag på mig väldigt mycket i sömnen. När jag vaknade på morgonen kunde lakanen va ihopkorvade mitt på sängen nånstans, och täcket kunde ligga halvvägs på golvet. För några år sen slutade jag tydligen röra på mig när jag sov. Inget lakan var ihopkorvat, inget täcke låg på golvet, och jag kunde vakna åt samma håll och precis så som jag låg när jag somnade.

Nu för ett tag sen upptäckte jag att jag börjat röra på mig i sömnen igen. Flera morgnar har jag vaknat diagonalt på sängen. Huvudet uppe vid eller nedanför kudden halvvägs mot skrivbordet och fötterna borta i hörnet tvärs över sängen. Konstigt. Det är flera gånger jag vaknat utan filt och täcke på mig och frusit som en gris och vart iskall överallt där kroppen inte är täckt med kläder. 

Undrar lite vad det beror på. Att man rör sig i sömnen alltså. När jag tänker efter kommer jag heller aldrig ihåg mina drömmar mera. Det gjorde jag förut. Måste kolla upp det här tror jag. Google is your friend.

Inga kommentarer: