23 september 2009

Scones

Idag i Rachel Ray var en skådespelare vid namn Melissa Leo med. Hon har tydligen varit med i över 70 filmer.. Ursäkta, jag har aldrig hört talas om människan förut och jag tänkt säga att jag inte heller har sett en film med henne. Sen nämnde hon att hon var med i Hide and Seek med Robert DeNiro och Dakota Fanning.
Då gick det upp ett ljus att det är hon som spelar grannen Laura. Inte kände jag igen henne heller och ännu mindre hade jag kollat upp vad hon hette. Nu vet jag ju det i alla fall så kanske känner igen henne i framtiden.
Haha fan va negativ jag lät där då, jag var inte det jag lovar. Skulle bara slänga in en liten bit av min komiska sida men den kom inte ända fram idag. Hoppas på bättre resultat imorgon.

Nu har jag bakat Scones. Det var ett tag sen och jag kände att jag blev sugen.
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 ½ dl grahamsmjöl (eller vetemjöl)
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 50 g smör eller margarin
  • 2 dl mjölk, naturell yoghurt eller filmjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär matfettet i mindre bitar och lägg i mjölblandningen. Finfördela matfettet snabbt med en sked eller fingertopparna. Tillsätt mjölken/yoghurten/filmjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg.

Dela degen i 2 delar och tryck med mjölad hand ut på ett bakplåtspapper till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skåra med kniv i ett kors och nagga med en gaffel. Grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12 - 15 minuter.

Lätt som en plätt! Imorgon ska jag baka hemvete eller Semlor. Hm, morotssemlor skulle vara gott eller brytbröd. Aja mamma ska skriva upp recept nu, sen får jag se hur det blir imorgon :)

Nu Scones och te medans jag kollar på alla skönsjungande idoler i, Idol!

Inga kommentarer: