05 juli 2013

BALEN/COMING OUT

Olympia Crawford Rubinstein har fullt upp med sin stora familj. Tvillingflickorna Veronica och Virginia slutar snart high school, äldste sonen Charlie går på college och lillebror Max är en livfull femåring. Med åren har Olympia lärt sig att hantera de flesta situationer med smidighet och humor, men när Veronica och Virginia får en inbjudan till den med exklusiva debutantbalen i New York utbryter det stora kaoset.

 Olympia minns sin egen bal som en mycket speciell kväll. Hennes man Harry vill dock inte ha något att göra med en debutantbal som i hans ögon är ett otidsenligt och fördomsfullt spektakel. Rebellen Veronica håller med sin styvfar medan Virginia redan ser fram emot den perfekta klänningen. 
 Inför den stora kvällen har hela familjens tillvaro råkat i gungning och Olympia är nära att ge upp. Men oväntade val och nya insikter får dom att förvandla en katastrofal kväll till något magiskt, en kväll full av kärlek och fest.

Jag köpte 3 Danielle Steel böcker på en loppis tidigare i somras för att jag hört att hon är en grym författare som skriver bra. Nu har jag plöjt igenom en av böckerna och jag måste säga att allt jag hört är sant. Gillar Danielle Steels sätt att skriva på starkt! Hon skriver liksom så enkelt på nått sätt, fast det är vuxenböcker, med en stor dos humor och riktigt glädje bakom orden så man själv blir glad när man läser! Trodde faktiskt inte jag skulle bli såhär impad! Det faktum att det var få och långa kapitel i just den här boken gjorde ingenting för hennes sätt att skriva på gjorde att sidorna bara flög förbi, och innan man visste ordet av hade man läst 1, 2, 4, 6 kapitel!

Jag kan rabbla på om det här hur länge som helst, men tror jag avrundar med att säga att den här boken får 8 solar av 10 möjliga, och Danielle Steel själv får 10/10!

Inga kommentarer: